Wat heb je nodig voor een hypotheekaanvraag?

Een hypotheek afsluiten is niet zomaar iets. Daarom hebben we heel wat documenten van je nodig om een hypotheekaanvraag voor je te kunnen te doen. Zo weet de bank precies hoe jouw huidige financiële situatie eruitziet en of je je maandlasten kunt blijven betalen. Ook hebben de hypotheekadviseur en notaris gegevens van je nodig. In dit handige overzicht staan alle documenten op een rij die nodig zijn voor een hypotheekaanvraag. 

Documenten nodig voor de eerste afspraak 

Bij Hypotheek.nl werken we met een helder stappenplan. Daarbij maken we graag eerst kennis met je. Tijdens een kennismakingsgesprek met een Persoonlijk Hypotheekassistent bespreek je wat je situatie is en welke wensen je hebt. Op basis daarvan plannen we een vrijblijvend oriëntatiegesprek voor je in met een Hypotheekexpert. Die kan jou verder helpen, ongeacht of je nu nog aan het oriënteren bent op huizen of al een koopcontract hebt getekend.  

Ben je je alleen aan het oriënteren op je mogelijkheden? Dan heeft de Hypotheekexpert nog niet heel veel documenten van je nodig. Voor een eerste inschatting zal de Hypotheekexpert je vragen om de volgende gegevens: 

  • Als je in loondienst bent: je meest recente loonstrook 
  • Als je ondernemer bent: je jaarcijfers van de laatste drie kalenderjaren 
  • Als je met pensioen bent of binnen 10 jaar met pensioen gaat: een uitdraai van je pensioenoverzicht (te downloaden via mijnpensioenoverzicht.nl). 

Documenten nodig voor het hypotheekadvies en de aanvraag 

Wil je dat wij je adviseren en een hypotheek voor je aanvragen? En ga je akkoord met onze opdracht tot dienstverlening? Dan heb je een adviesgesprek op maat met jouw Hypotheekexpert op een moment dat jou uitkomt.  

Om je zo goed mogelijk te kunnen adviseren, heeft de Hypotheekexpert voor dit gesprek meer informatie van je nodig. Om zeker te weten dat je niets vergeet, stuurt de Hypotheekexpert je voorafgaand aan het gesprek altijd een duidelijke checklist met alles wat er nodig is. Ben je per ongeluk toch iets vergeten? Geen probleem! Dan laten we je dat op tijd weten.   

Voor het advies en de hypotheekaanvraag hebben we de volgende gegevens van je nodig: 

  • een identiteitsbewijs; 
  • een uitdraai van je pensioenoverzicht (te downloaden via mijnpensioenoverzicht.nl); 
  • een kopie van het voorlopige koopcontract als je een bestaande woning koopt of de koop/aanneemovereenkomst als je een nieuwbouwwoning koopt; 
  • een afschrift van je spaarrekening (of -rekeningen) en eventuele beleggingen; 
  • een overzicht van je lopende leningen; 
  • een opgave van je lopende studieschuld bij DUO; 
  • een inschatting van de verbouwkosten (als je van plan bent om te verbouwen) of een opgave van het meerwerk (als je een nieuwbouwwoning koopt). 

Als je in loondienst bent hebben we ook van je nodig: 

  • een werkgeversverklaring; 
  • een intentieverklaring (als je een tijdelijk contract hebt); 
  • je aangifte inkomstenbelasting van het afgelopen jaar; 

Als je ondernemer bent, ontvangen we graag: 

  • je jaarcijfers van de afgelopen drie jaar; 
  • je aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar; 
  • een uittreksel van de Kamer van Koophandel. 

Heb je al een lopende hypotheek? Dan hebben we ook het volgende van je nodig:  

  • een recente opgave van je lopende hypotheek; 
  • een kopie van de polis en de laatste waarde-opgave als er aan de hypotheek een spaarrekening of verzekering is gekoppeld; 
  • een kopie van de polissen van lopende overlijdensrisico- en/of woonlastenverzekeringen. 

Op basis van al deze gegevens kan jouw Hypotheekexpert een zorgvuldig persoonlijk advies voor je opstellen. Op basis daarvan selecteren we samen een passende geldverstrekker met een scherpe rente en goede voorwaarden, waar we een rente-aanbod voor je opvragen. 

Documenten nodig voor de definitieve hypotheekofferte 

Als je een rente-aanbod hebt ontvangen en dit hebt ondertekend, dan gaat de hypotheekverstrekker een definitieve hypotheekofferte voor je opstellen.  

Verplichte documenten 

De bank heeft in deze fase de volgende aanvullende documenten van je nodig: 

  • een recent afschrift van je betaalrekening;  
  • het taxatierapport van je woning (gekeurd door het NWWI). 

Optionele documenten 

Gebruik je voor het betalen van je woning een schenking of lening? Dan hebben we ook een ondertekende schenkingsverklaring of een contract voor de lening van je ouders nodig, plus een kopie van het identiteitsbewijs van de schenkers.  

Verder vragen we om je arbeidsovereenkomst als je korter dan 6 maanden bij je huidige werkgever werkt.  

Tot slot kan het zijn dat je nóg meer documenten moet aanleveren, dat is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en de regels van de hypotheekverstrekker die je hebt gekozen.  

Je staat er niet alleen voor! 

Zoals je ziet, zijn er aardig wat documenten nodig voor een hypotheekaanvraag. Gelukkig sta je hier niet alleen voor. Bij Hypotheek.nl krijg je je eigen team bestaande uit een Hypotheekexpert en een Persoonlijk Hypotheekassistent. Zij laten je precies weten hoe het zit met de voortgang van je hypotheekaanvraag en welke documenten nodig zijn. Geen verrassingen dus en je hoeft nergens achteraan te rennen. Dat doen wij voor jou. Wel zo fijn! 

Bij ons upload je je documenten altijd in onze beveiligde omgeving mijn.hypotheek.nl, waarin je inlogt met je persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Daardoor kunnen alleen jij (en je eventuele partner) en jouw Hypotheekexpert en Persoonlijk Hypotheekassistent de documenten inzien.  

Klaar om je hypotheek aan te vragen?  

Wil je weten hoeveel jij maximaal kunt lenen voor je droomhuis? Of ben je er al klaar voor om je hypotheek aan te vragen? Maak een vrijblijvende afspraak met een Hypotheekexpert van Hypotheek.nl. Die helpt je graag verder. 

Onze adviseurs denken graag met je mee