Een hypotheek afsluiten bij Hypotheek.nl in 7 stappen

Voor veel mensen is een hypotheek afsluiten een grote financiële stap. Er komen heel wat keuzes en een stapel papierwerk bij kijken. Hoe gaat een hypotheek afsluiten nu eigenlijk in zijn werk? Wil je graag exact weten hoe wij werken en wat je kan verwachten? Wij zetten het helder voor je op een rij in dit handige zeven-stappenplan.

1. Eerste contact

Hoe het proces verloopt, is afhankelijk van waar jij nu staat. Als eerste stap heb je contact met een Persoonlijk Assistent van Hypotheek.nl, die jouw wensen en behoeften in kaart brengt. In dit eerste contact bespreek je samen met jouw Persoonlijk Assistent wat een passende vervolgstap is. Wat je situatie ook is, bij ons staat er altijd een Hypotheekexpert voor jou klaar. Zij helpen jou met een hypotheek afsluiten die bij jou past.

Heb je je droomwoning al gevonden en is je bod geaccepteerd? Dan sta je waarschijnlijk te popelen om je nieuwe woning te betrekken. In dat geval helpen wij je graag om goed en snel je hypotheek te regelen.

Ben je je aan het oriënteren op de woningmarkt en wil je eerst weten hoeveel je kunt lenen? Dan kan jouw Hypotheekexpert van Hypotheek.nl je vertellen wat mogelijk is. Zodat je gericht op zoek kunt gaan naar je woning.

2. Oriënterend gesprek

Persoonlijk contact is voor ons topprioriteit. Juist door jou beter te leren kennen, kan jouw Hypotheekexpert je immers advies op maat geven. Daarom maakt je Expert graag eerst kennis met je tijdens een gesprek van ongeveer 30 minuten. Telefonisch contact? Videocontact? Het kan allemaal. Zo kun jij op het moment en op de plaats die jou uitkomt met een Hypotheekexpert in gesprek gaan.

Tijdens dit gesprek maak je vrijblijvend kennis met jouw Hypotheekexpert. Je vertelt de Expert onder andere over je persoonlijke situatie en over jouw wensen.

Na afloop van het gesprek weet jij…

  • …wat in grote lijnen de mogelijkheden zijn voor een hypotheek afsluiten.
  • …of de financiering haalbaar is en wat de hypotheek je zou kosten.
  • …wie wij zijn.
  • …hoe wij werken.
  • …wat de kosten voor het traject zijn.

Eventueel kun je meteen een vervolgafspraak maken, bijvoorbeeld als de hypotheek al snel geregeld moet worden. In dat geval ontvang je van ons de opdracht tot dienstverlening. Daarin staat nog eens op een rij wat de kosten voor jouw traject zijn en wat je van ons mag verwachten.

Wil je een vrijblijvende telefonische afspraak maken?

Plan nu een oriëntatiegesprek

3. Adviesgesprek op maat

Ga je akkoord met onze opdracht tot dienstverlening? Mooi! Zodra je deze opdracht ondertekend naar ons hebt teruggestuurd, gaan wij voor je aan de slag.

Na de eerste afspraak vindt een adviesgesprek op maat plaats. Online via onze beveiligde bel- of videoverbinding, zodat jij direct contact hebt met jouw Hypotheekexpert. Hiervoor maak je een afspraak op een moment dat voor jou goed uitkomt.

Voorafgaand aan het adviesgesprek stuurt je Hypotheekexpert je een duidelijke checklist. Daarin staat precies welke gegevens we van je nodig hebben. Die gegevens kun je via mijn.hypotheek.nl uploaden. Zo kan je Expert zich goed voorbereiden op het gesprek. Je ontvangt altijd een bevestiging. Dan weet je zeker dat jouw gegevens goed bij ons zijn aangekomen.

Tijdens het adviesgesprek legt jouw Hypotheekexpert duidelijk uit hoe een hypotheek afsluiten in zijn werk gaat. Na afloop van het gesprek weet jij:

  • welke soorten hypotheken er zijn.
  • hoeveel je kunt lenen. En dus of je jouw huis (en verbouwing) kunt betalen.
  • of je onder de Nationale Hypotheek Garantie valt.
  • wat de rentes en doorlooptijden van verschillende aanbieders zijn. En wat het advies van jouw Hypotheekexpert daarover is.
  • hoeveel je bruto en netto maandlasten worden.
  • welke risico’s een hypotheek met zich meebrengt.
  • welke verzekeringen er bestaan om die risico’s te dekken.

Ook krijg je een uitgebreid financieel overzicht van jouw Hypotheekexpert. Dat overzicht helpt je om een keuze te maken voor het hypotheekvoorstel dat het beste bij jou past.

4. Hypotheek aanvragen

Heeft jouw Hypotheekexpert de bij jou passende hypotheek gevonden? Dan gaan wij voor je aan de slag.

Wat wij voor jou doen?

  • Een rente-aanbod opvragen bij de geldverstrekker.
  • Een taxatie van de woning aanvragen. Die is nodig voor de hypotheek.
  • Een duidelijke checklist opstellen met de documenten die de geldverstrekker van jou nodig heeft.
  • Het aanvragen van eventuele overlijdensrisico- of woonlastenverzekeringen.
  • Jou altijd van de voortgang op de hoogte houden.

Vind je het fijn om het rente-aanbod nog eens rustig door te nemen met ons? Geen probleem. Jouw team staat altijd voor je klaar.

Wat doe jij?

Je ontvangt het rente-aanbod binnen een aantal dagen van de geldverstrekker. Ga je akkoord met het rente-aanbod? Upload dan het ondertekende rente-aanbod in mijn.hypotheek.nl, samen met de gevraagde documenten uit de checklist.

5. Hypotheek rondmaken

Wij geven aan de geldverstrekker door dat jij akkoord bent met het rente-aanbod. Ook checken we jouw documenten en sturen we deze door naar de geldverstrekker. De geldverstrekker gaat je gegevens uitgebreid bekijken om zo te bepalen of je hypotheek akkoord is.

Hier gaat vaak wat tijd overheen. Geen zorgen. Jouw bemiddelingsexpert houdt je altijd op de hoogte van de voortgang. Ook kun je via mijn.hypotheek.nl op ieder moment de status van je aanvraag inzien. Zijn er meer gegevens nodig? Dan laten we je dat direct weten.

Als het goed is, gaat de geldverstrekker vervolgens akkoord. Zodra je hypotheek rond is, houden we dat fantastische nieuws uiteraard geen minuut voor ons en nemen we direct contact met je op. Je ontvangt de definitieve hypotheekofferte om te tekenen voor akkoord.

6. Ondertekening bij de notaris

Zodra de hypotheek akkoord is, maakt de geldverstrekker het geld over naar de derdengeldenrekening van de notaris. Je ontvangt ter bevestiging een nota van afrekening. Hierop staat het te ontvangen hypotheekbedrag en alle te verrekenen kosten.

Wij:

  • controleren of de nota van afrekening juist is.
  • staan nog altijd voor je klaar voor vragen.
  • en wensen je heel veel geluk toe in je nieuwe woning.
  • geven objectief advies over eventuele benodigde schadeverzekeringen

Jij:

  • maakt een afspraak bij de notaris voor de sleuteloverdracht. Natuurlijk in overleg met de verkoper.
  • stort het eigen geld dat je inbrengt op de rekening van de notaris.
  • ondertekent de eigendomsakte, hypotheekakte en overeenkomst van geldlening.
  • krijgt de sleutel van je woning en gaat volop genieten.

En dan is het moment daar: toeters, bellen, champagne. Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Heb je een verbouwing meegefinancierd? Dan zal de geldverstrekker daarvoor een bouwdepot openen. Je krijgt zelf van de geldverstrekker bericht over hoe je van het bouwdepot gebruik kunt maken.

7. Hypotheekonderhoud

Ook tijdens de looptijd van je hypotheek staan jouw Hypotheekexpert en bemiddelingsexpert voor je klaar. Het kan zijn dat je situatie verandert, bijvoorbeeld doordat je kinderen krijgt, wilt verbouwen of opnieuw verhuist. Dan is het wel zo fijn dat er nog steeds iemand met je meekijkt.

Wil je een vrijblijvende afspraak maken?

Plan een oriëntatiegesprek


Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Hypotheek.nl is aangesloten bij de AFM, die toezicht houdt op de deskundigheid en integriteit van financieel adviseurs door deze te toetsen aan de Wet op het financieel toezicht (Wft).
Hypotheek.nl is geregistreerd onder nummer 12047737 in het register van de AFM en heeft dan ook een vergunning van de AFM voor het uitvoeren van financiële diensten. 

Informatie over het beloningsbeleid van Hypotheek.nl.


Heb je een klacht?

Wij doen altijd onze uiterste best om je zo goed mogelijk te adviseren. Heb je toch een klacht over onze diensten? Informeer ons daar dan zo snel mogelijk over. We proberen altijd om samen met jou tot een oplossing te komen.

Komen we er niet samen uit? Dan kun je naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) gaan. Hypotheek.nl is aangesloten bij het Kifid onder nummer: 300.017896. Je kunt hiervoor via de website van het Kifid een klacht indienen of je klacht schriftelijk sturen naar het volgende adres:

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Telefoonnummer: 070 – 333 8 999

Je kunt er ook voor kiezen om je klacht niet voor te leggen aan het Kifid, maar naar de burgerlijk rechter te stappen.

Klanten geven ons een:

387 beoordelingen

9.8