Welke documenten heb je nodig voor een hypotheek?


Wesley van den Ham door Wesley van den Ham op 13-01-2023
163x gelezen
4 min.

Een hypotheek afsluiten is niet zomaar iets. Daarom heeft de bank een aantal documenten van je nodig voor een hypotheekaanvraag. Zo weet de bank precies hoe jouw huidige financiële situatie eruitziet en of je je maandlasten kunt blijven betalen. Ook de hypotheekadviseur en notaris hebben gegevens van je nodig. In dit handige overzicht staat welke documenten je nodig hebt voor een hypotheek (aanvraag).

Lees ook: het stappenplan voor het afsluiten van een hypotheek

Documenten hypotheekaanvraag

Documenten nodig voor de eerste afspraak

Bij Hypotheek.nl werken we met een helder stappenplan. Eerst bespreek je in een kennismakingsgesprek met een Hypotheekexpert wat jouw situatie is en welke wensen je hebt. Op basis daarvan plannen jullie een vrijblijvend oriëntatiegesprek. Daarin kan de Expert jou verder helpen, ongeacht of je je nog aan het oriënteren bent op huizen of al een koopcontract hebt getekend.

Ben je je alleen aan het oriënteren op je mogelijkheden? Dan hebben we nog niet veel documenten van je nodig. Voor een eerste inschatting zal de Hypotheekexpert je vragen om de volgende gegevens:

  • Als je in loondienst bent: je meest recente loonstrook
  • Als je ondernemer bent: je jaarcijfers van de laatste drie kalenderjaren
  • Als je met pensioen bent of binnen 10 jaar met pensioen gaat: een uitdraai van je pensioenoverzicht (te downloaden via Mijn Pensioenoverzicht).

Documenten hypotheekaanvraag (en advies)

Wil je dat wij je adviseren en een hypotheek voor je aanvragen? En ga je akkoord met onze opdracht tot dienstverlening? Dan heb je een adviesgesprek op maat met jouw Hypotheekexpert op een moment dat jou uitkomt.

Om je zo goed mogelijk te kunnen adviseren, heeft de Hypotheekexpert voor dit gesprek meer informatie van je nodig. Voorafgaand aan het gesprek stuurt de Hypotheekexpert je altijd een duidelijke checklist met alles wat er nodig is. Ben je per ongeluk toch iets vergeten? Geen probleem! Dan laten we je dat op tijd weten.

Voor het advies en de hypotheekaanvraag hebben we de volgende gegevens van je nodig:

  • een identiteitsbewijs;
  • een uitdraai van je pensioenoverzicht (te downloaden via mijnpensioenoverzicht.nl);
  • een kopie van het voorlopige koopcontract als je een bestaande woning koopt of de koop/aanneemovereenkomst als je een nieuwbouwwoning koopt;
  • een afschrift van je spaarrekening (of -rekeningen) en eventuele beleggingen;
  • een overzicht van je lopende leningen;
  • een opgave van je lopende studieschuld bij DUO;
  • een inschatting van de verbouwkosten (als je van plan bent om te verbouwen) of een opgave van het meerwerk (als je een nieuwbouwwoning koopt).

Als je in loondienst bent hebben we ook van je nodig:

Als je ondernemer bent, ontvangen we graag:

  • je jaarcijfers van de afgelopen drie jaar;
  • je aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar;
  • een uittreksel van de Kamer van Koophandel.

Heb je al een lopende hypotheek? Dan hebben we ook het volgende van je nodig:

  • een recente opgave van je lopende hypotheek;
  • een kopie van de polis en de laatste waarde-opgave als er aan de hypotheek een spaarrekening of verzekering is gekoppeld;
  • een kopie van de polissen van lopende overlijdensrisico- en/of woonlastenverzekeringen.

Op basis van al deze gegevens kan jouw Hypotheekexpert een zorgvuldig persoonlijk advies opstellen. Daarna selecteren we samen een passende geldverstrekker met een scherpe rente en goede voorwaarden. Bij die geldverstrekker vragen we een rente-aanbod voor je op.

Extra documenten voor de hypotheekofferte

Als je een rente-aanbod hebt ontvangen en dit hebt ondertekend, dan gaat de hypotheekverstrekker een definitieve hypotheekofferte voor je opstellen. Ook hiervoor zijn een aantal documenten nodig.

Verplichte documenten

De bank heeft in deze fase de volgende aanvullende documenten van je nodig:

  • een recent afschrift van je betaalrekening;
  • het taxatierapport van je woning (gekeurd door het NWWI).

Optionele documenten

Gebruik je voor het betalen van je woning een schenking of lening? Dan hebben we ook een ondertekende schenkingsverklaring of een contract voor de lening van je ouders nodig, plus een kopie van het identiteitsbewijs van de schenkers.

Verder vragen we om je arbeidsovereenkomst als je korter dan 6 maanden bij je huidige werkgever werkt.

Tot slot kan het zijn dat je nóg meer documenten moet aanleveren, afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en de regels van de hypotheekverstrekker die je hebt gekozen.

Je staat er niet alleen voor!

Zoals je ziet, zijn er aardig wat documenten nodig voor een hypotheekaanvraag. Gelukkig sta je hier niet alleen voor. Bij Hypotheek.nl helpt jouw persoonlijke Hypotheekexpert je door dit proces heen. Deze Expert laat je precies weten hoe het zit met de voortgang van je hypotheekaanvraag en welke documenten nodig zijn. 

Bij ons upload je je documenten altijd in de beveiligde omgeving mijn.hypotheek.nl, waarin je inlogt met je persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Daardoor kunnen alleen jij (en je eventuele partner) en jouw Hypotheekexpert de documenten inzien.

Klaar om je hypotheek aan te vragen?

Wil je weten hoeveel jij maximaal kunt lenen voor je droomhuis? Of ben je er klaar voor om je hypotheek aan te vragen? Maak een vrijblijvende afspraak met een Hypotheekexpert van Hypotheek.nl. Die helpt je graag verder.

Maak een afspraak

Klanten geven ons een:

387 beoordelingen

9.8