• Home
  • Nieuws
  • Overig
  • Gedupeerden internetoplichting kunnen vaak fluiten naar hun compensatie

Gedupeerden internetoplichting kunnen vaak fluiten naar hun compensatie

Ondanks 100%-compensatie-principe worden veel klanten niet gecompenseerd

7 juni 2021 door Romy Veul
0x gelezen
LinkedIn
LinkedIn

Fraude via internetbankieren komt steeds vaker voor. Het is niet zonder reden dat elke grote bank tegenwoordig over een eigen fraudehelpdesk beschikt. Maar wat nu als je gedupeerd bent? Heb je dan recht op een schadevergoeding van de bank? In principe wel, maar in de praktijk pakt dat vaak anders uit. Als je één keer bent opgelicht, kun je de tweede keer niet meer rekenen op een vergoeding van je bank. En zo zijn er nog meer uitsluitingen en addertjes onder het gras. 

Afspraken over compensatie bij internetoplichting

De Nederlandse banken hebben gezamenlijk een aantal criteria opgesteld rondom de compensatie van klanten voor internetopluchting. In principe krijg je als klant 100% van de schade vergoed (mits je aangifte doet), maar er bestaan allerlei uitzonderingen op die regel. De belangrijkste: als het slachtoffer zelf iets te verwijten valt, kan hij fluiten naar een vergoeding. Elke bank interpreteert dat weer op zijn eigen manier, mogelijk in het voordeel van de bank zelf.

Uitzonderingen op de compensatieregel

Zo krijgen klanten minder of zelfs geen compensatie als ze een groot bedrag zelf hebben overgemaakt zonder te informeren bij hun bank. Dat terwijl je bij sommige van die overboekingen niet direct je vraagtekens zou zetten. Het gaat namelijk niet altijd om verdachte betalingen naar bijvoorbeeld het buitenland.

Ook als je meerdere keren bent gewaarschuwd voor fraude en daar niets mee hebt gedaan, kun je fluiten naar de compensatie. Om wat voor soort waarschuwingen het dan precies gaat, laten de banken in het midden. En ben je vaker dan één keer opgelicht bij dezelfde bank? Ook dan kun je bij de tweede en volgende keren van oplichting niet rekenen op een vergoeding.

Spoofing

Die compensatie is er deels gekomen omdat mensen vaker op steeds meer doortrapte manieren worden opgelicht via internetbankieren. Vorig jaar meer dan ooit tevoren. Vooral spoofing is een slimme methode waarmee internetcriminelen geld aftroggelen bij consumenten. Spoofing houdt vaak in dat klanten zogenaamd van de helpdesk van hun eigen bank bericht krijgen om geld naar een andere rekening over te maken (vaak om veiligheidsredenen). Zo’n bericht lijkt verbazingwekkend echt, waardoor nog veel mensen erin trappen en soms een flinke som geld kwijt zijn.

Bron: De Telegraaf