Notariskosten hypotheek: waar bestaan deze uit?


Romy Veul door Romy Veul op 15-10-2021
1989x gelezen
4 min.

Als je een hypotheek afsluit, zal je daarvoor altijd langs de notaris moeten. De notaris stelt voor de aankoop van je woning een hypotheekakte en een overdrachtsakte (of transportakte) op. En sluit je je hypotheek over of wijzig je je bestaande hypotheek? Dan onderteken je een nieuw opgemaakte hypotheekakte bij de notaris. Op welk bedrag aan notariskosten voor de hypotheek kun je rekenen? En welke notariskosten zijn aftrekbaar?

Notariskosten hypotheek huis kopen

Waarvoor betaal je notariskosten?

Je bent verplicht om een notaris in te schakelen als je een huis koopt. Enkel een notaris heeft namelijk het recht om een notariële akte voor je op te maken, bestaande uit een eigendomsakte en een hypotheekakte. Ook zal je bij de notaris de voorlopige koopovereenkomst moeten ondertekenen.

Je gaat dus naar de notaris voor drie soorten akten (waarvan de notaris in elk geval de laatste twee ook zal opstellen; de eerste kan ook door de makelaar opgesteld worden):

  1. de voorlopige koopovereenkomst (vlak nadat je bod is geaccepteerd);
  2. de hypotheekakte (voor het definitief afsluiten van de hypotheek);
  3. de leveringsakte (om de overdracht van het huis van de oude eigenaar aan jou definitief te maken).

Als je een nieuwbouwwoning koopt, zijn deze kosten niet voor jouw rekening. Je koopt een nieuwbouwwoning niet kosten koper, maar vrij op naam. Dit betekent dat de notariskosten voor de eigendomsoverdracht van de woning en de btw bij de koopsom zijn inbegrepen.

Bij een bestaande woning zijn de notariskosten wel voor jou. Deze vallen dan, net als de overdrachtsbelasting, onder de kosten koper.

Daarnaast betaal je de notaris kosten voor de inschrijving in het Kadaster van je hypotheekakte. Die kosten betaal je via de notaris, maar het betaalde bedrag gaat naar het Kadaster.

Hoeveel bedragen de notariskosten voor de hypotheek?

Tarieven voor notarissen zijn niet wettelijk bepaald. Elke notaris mag zijn eigen tarieven hanteren. Maar gemiddeld zal je voor een hypotheek van € 250.000 zo rond de € 1.000 tot € 1.300 uitkomen qua notariskosten. Voor duurdere woningen vallen de notariskosten voor de hypotheek vaak iets hoger uit.

De notariskosten verschillen per akte:

  • Leveringsakte: € 500 - € 1.000
  • Hypotheekakte: € 500 - € 1.000
  • Voorlopig koopcontract: wordt vaak door de makelaar opgesteld.

Verder ben je voor de inschrijving in het Kadaster € 78,50 tot € 137,50 kwijt.

Daarnaast kan het zijn dat je een samenlevingscontract laat opstellen als jij en je partner nog niet getrouwd of geregistreerd partners zijn. Hiervoor betaal je zo’n € 200 tot € 600. In een samenlevingscontract maken jij en je partner afspraken over bijvoorbeeld welk deel van de woning van elk van jullie is en hoe jullie de woning en andere eigendommen verdelen bij een scheiding.

Wanneer betaal je nog meer notariskosten voor de hypotheek?

Niet alleen als je een huis koopt, kun je te maken krijgen met notariskosten. Ook als je je hypotheek verhoogt, je hypotheek oversluit of een tweede hypotheek neemt, komt er een nieuwe hypotheekakte om de hoek kijken. En – je raadt het al – dat betekent dat je opnieuw een bezoekje aan de notaris moet brengen.

Zijn notariskosten aftrekbaar?

De notariskosten voor een huis kopen zijn geen kostenpost waar je onderuit kunt. Het goede nieuws is dat notariskosten deels aftrekbaar zijn van de belasting. In het jaar na de aankoop van je woning geef je ze op bij je jaarlijkse belastingaangifte. De notariskosten worden dan in mindering gebracht op je belastbaar inkomen. Daardoor hoef je al met al minder belasting af te dragen. Dat kan een fors bedrag schelen.

Welke notariskosten zijn aftrekbaar?

Qua notariskosten voor een huis kopen mag je de kosten voor de hypotheekakte in elk geval aftrekken. Vaak zijn de kosten voor de transportakte niet aftrekbaar. Meestal kun je op de factuur precies terugzien welke notariskosten aftrekbaar zijn. Op de website van de Belastingdienst vind je ook een overzicht van notariskosten die aftrekbaar zijn.

Waar moet je op letten bij een notaris inschakelen?

Check altijd of de notaris die je inschakelt, is aangesloten bij de Nederlandse Orde van Notarissen. Dit is verplicht om de akten rechtsgeldig te laten zijn.

Vergelijk verder de tarieven van de verschillende notarissen. Let ook op of een tarief inclusief of exclusief btw is en of de inschrijving in het Kadaster erbij is inbegrepen of niet.

Bij de ondertekening van de akten of het koopcontract bij de notaris is het altijd verstandig om de akte of het contract nog eens na te lopen. Staat alles erin, inclusief bijvoorbeeld de ontbindende voorwaarden in je koopcontract? Kloppen de gegevens en bedragen? Zo weet je zeker dat je niet voor verrassingen of problemen achteraf komt te staan.

Welke kosten maak je nog meer bij de aankoop van een huis?

Het klopt dat je bij het ondertekenen bij de notaris vaak voor meerdere bijkomende kosten voor het kopen van de woning tekent. Daardoor zie je een hoger bedrag staan dan enkel de koopsom voor je woning. Dit komt doordat je bij de overdracht van de woning ook betaalt aan de notaris voor bedragen die hij aan derde partijen overmaakt, zoals de hypotheekadviseur en de taxateur.

Het gaat daarbij om onder meer overdrachtsbelasting en andere kosten voor een huis kopen, zoals taxatiekosten, eventuele NHG-kosten, een eventuele bereidstellingsprovisie, kosten voor een bankgarantie of kosten voor de aankoopmakelaar.

Hoeveel heb jij aan een huis te besteden?

Dat je deze pagina leest, betekent waarschijnlijk dat je midden in een spannend proces zit: het kopen van een huis. Dan heb je vast één prangende vraag: hoeveel heb je inclusief de bijkomende kosten te besteden aan een nieuwe woning?

Je kunt alvast een indicatie krijgen van je maximale hypotheek. Maar wil je echt goed voorbereid je huizenjacht starten? Vraag een gratis oriëntatiegesprek aan met een Hypotheekexpert van Hypotheek.nl. Die zoekt exact voor je uit hoeveel jij kunt lenen voor je nieuwe woning.

Klanten geven ons een:

312 beoordelingen

9.5